Международен екип от учени отправи нова препоръка към възрастните – да не консумират повече от една алкохолна напитка на ден. Това заключение се различава съществено от настоящите и предишни диетични насоки в САЩ, които позволяваха до две напитки дневно за мъжете и една за жените.

Последната официална версия на американските препоръки, публикувана по време на администрацията на Тръмп през януари, беше значително по-неясна, като съветваше американците единствено да „консумират по-малко алкохол за по-добро общо здраве“.

Количествени насоки за информиран избор

Според съавтора на новото проучване Присила Мартинес-Матисчик, заместник научен директор на Alcohol Research Group към Public Health Institute в Калифорния, посланието „колкото по-малко, толкова по-добре“ е вярно, но твърде неясно.

Хората имат нужда от количествени насоки, за да могат да вземат информирани решения за пиенето си.

Мартинес-Матисчик е част от екип американски, канадски и британски учени, на които през 2022 г. е възложено да прегледат научните изследвания за алкохола. Целта е била да подпомогнат федералното правителство на САЩ при изготвянето на последните диетични насоки, които се обновяват на всеки пет години. Докладът на учените е публикуван от администрацията на Байдън през януари 2025 г., но според Робърт Винсънт, бивш заместник-администратор в Администрацията за злоупотреба с вещества и психично здраве, заключенията му са били пренебрегнати от администрацията на Тръмп.

От своя страна, говорителят на Министерството на здравеопазването и социалните услуги (HHS) Емили Хилиард заяви, че „насоките се основават на цялостта на научните данни, а не на един-единствен доклад или анализ“.

Какви са рисковете според проучването?

За целите на новия си доклад учените са анализирали 56 систематични прегледа на връзката между алкохола и здравето, като са приложили данните към смъртността в САЩ. Резултатите показват, че рискът нараства значително с увеличаване на консумацията:

Мъже (над 6.5 напитки седмично) и жени (над 7 напитки седмично): Рискът от смърт през живота от заболяване или травма, свързани с алкохол, е над 1 на 1000.
И двата пола (над 8.5 напитки седмично): Рискът се увеличава до над 1 на 100.
При 14 напитки седмично: Рискът за американците достига 1 на 25.

„Един на 25 е много висок риск“, коментира Юрген Рем, старши учен в Центъра за зависимости и психично здраве към Университета в Торонто и съавтор на изследването.

Вредите надвишават ползите за здравето

Проучването установява, че дори една напитка дневно е свързана с повишен риск от смърт от чернодробна цироза и няколко вида рак – на устната кухина, фаринкса, ларинкса, хранопровода, дебелото черво, черния дроб, а при жените и на гърдата. В същото време е отчетен по-нисък риск от смърт от исхемичен инсулт и исхемична болест на сърцето. Този защитен ефект обаче се неутрализира напълно при периодично „препиване“.

В крайна сметка вредите от травми, рак и други заболявания далеч надвишават всички ползи за сърцето, обобщава Мартинес-Матисчик.

"Важното послание тук е, че е мит, че пиенето е здравословно. Все още има доста хора, които смятат, че живееш по-дълго, ако пиеш една или две напитки на ден", казва Кийт Хъмфрис, професор по психиатрия в Станфордския университет.

Американското онкологично общество също заема ясна позиция. „За оптимална превенция на рака е най-добре алкохолът да се избягва напълно“, заявява д-р Уилям Дахут, главен научен директор на организацията.

Индивидуална преценка на риска

Юрген Рем от Университета в Торонто подчертава, че изводите на екипа се базират на данни за цялата популация и всеки човек трябва да прецени риска за себе си.

„Ако идвам от семейство, в което баща ми, майка ми, дядо ми и баба ми са починали от сърдечни заболявания, може да избера да пия по една напитка през ден, за да защитя сърцето си“, обяснява Рем. „Но ако идвам от семейство, в което повечето роднини са починали от рак, може да мисля много различно.“